Дитина не може чекати щастя. Вона нетерпляча.
Вона хоче і повинна бути щасливою сьогодні, зараз.
Ш. Амонашвілі
Вихованою дитину роблять радість,
щастя, життєрадісне світосприймання.
Справжня гуманність педагогіки полягає в тому,
щоб берегти радість, щастя, на яке має право дитина.
В. Сухомлинський
Сучасні суспільно-політичні виклики, з якими зіткнулася наша держава, українське суспільство, у зв’язку з воєнними діями на Сході країни, вимагають змін у багатьох сферах, зокрема в освітній галузі. Ситуація воєнного конфлікту на території України, територіях, де проводилась антитерористична операція, спричинила виникнення нових соціальних категорій як серед дорослих, так і серед дітей, а саме: дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів; дитина як внутрішньо переміщена особа. У зв’язку з появою таких соціальних категорій, як: учасники АТО, члени їх сімей; внутрішньо переміщені особи; діти, постраждалі внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, внутрішньо переміщені, – постала необхідність розроблення сучасних психолого-педагогічних підходів до організації життєдіяльності дітей, які увійшли до цих категорій, їхньої адаптації до нових умов проживання, здобуття освіти. Зокрема, у методичних рекомендаціях Міністерства освіти та науки України (2014 р.) наголошується на необхідності привернення особливої уваги працівників закладів дошкільної освіти до забезпечення комфортних умов адаптації дітей із родин учасників АТО та внутрішньо переміщених осіб до нового колективу, нових умов проживання, їхньої підтримки, надання допомоги у подоланні можливого стресу чи страху, створення для них безпечного розвивального середовища.
Держава вживає всіх необхідних заходів для забезпечення захисту таких дітей. Про це свідчить створення необхідного правового поля, внесення відповідних змін до Закону України про охорону дитинства (редакція від 07.11.2017 р.), визначення Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (Постанова Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 р. (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 301 від 11.04.2018 р.)), розроблення низки відомчих документів. Однак, забезпечити гармонійний розвиток особистості кожної дитини, збереження її психічного здоров’я можливо, лише залучивши до цього процесу педагогічні колективи освітніх закладів, зокрема закладів дошкільної освіти, озброївши їх новітніми методиками та технологіями.
З метою науково-методичного забезпечення психолого-педагогічної роботи з дітьми названих категорій у 2017 р. започатковано науково-дослідну роботу «Психолого-педагогічний супровід виховання і розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб», яка здійснюється під керівництвом завідувача кафедри методик та технологій дошкільної освіти Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, професора І. О. Луценко.
У репрезентованому посібнику представлено результати першого етапу цього дослідження, яке охоплює діагностику індивідуально-психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб, особливостей та умов їхнього сімейного виховання. Отримані результати, які засвідчили наявність у дітей як тривожних, так і позитивних особливостей розвитку, покладено в основу розроблення методики застосування технологій психолого-педагогічного супроводу, яка разом з авторськими технологіями представлена у посібнику.
Суть методики полягає у проведенні моніторингу психічного стану дітей, виявленні індивідуальних і типових особливостей їхнього розвитку, визначенні типу й рівня розвитку, характерного для кожної дитини, розробленні варіативних освітніх програм і подальшому одночасному або послідовному (вирішується індивідуально в кожному конкретному випадку) застосуванні комплексу технологій психологічного (технології урахування індивідуальних відмінностей розвитку; технології активізації психологічних захистів і особистісного потенціалу; технології актуалізації здібностей; корекційно-розвивальні технології) і педагогічного впливу (технологія емоційно підтримуючої мовленнєвої комунікації, здоров’язбережувальні технології, технології соціально-моральної, національно-патріотичної спрямованості) як єдиної інтегративної технології реалізації психолого-педагогічного супроводу.
Колектив учасників проекту висловлює щиру вдячність закладам дошкільної освіти, які сприяли проведенню діагностичного етапу дослідження: ЗДО №29, №54, №77, №130, №292, №293, №346, №387, №419, №429, №430, №488, №495, №543, №544 Шевченківського району м. Києва; ЗДО №52, №190, №234, №260, №280, №291, №517, №527, №572, №579, №581, №590, №613, №668, №804 Оболонського району м. Києва; ЗДО №2, №5, №7, №9, №11, №12, №17, №18, №27, №28, №32 м. Біла Церква Київської області; ЗДО «Журавлик» смт. Димерка Київської області; ЗДО «Зернятко» м. Вишгород Київської області; ЗДО «Колосочок» м. Бориспіль Київської області; ЗДО м. Славутич Київської області; ЗОШ І – ІІІ ступенів №23 м. Миколаєва; ЗОШ І-ІІІ ступенів Очаківського району Миколаївської області; Куцурубська ЗОШ І-ІІІ ступенів Очаківського району Миколаївської області; Темірязівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Вознесенського району Миколаївської області; Семенівська ЗОШ І-ІІІ ст. Арбузинського району Миколаївської області; ЗОШ І-ІІІ ступенів Казанківського району Миколаївcької області; ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 м. Первомайськ Миколаївської області; ЗДО №2, №7, №11, №29, №32, №33, №38, №39, №41, №42 м. Рівного Рівненської області; ЗДО №5 м. Дубровиця Рівненської області.
Особливу подяку висловлюємо: Почупайлу Віктору Миколайовичу – методисту психологічної служби РНМЦ управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації – організатору пілотного дослідження проекту; Панченко Тетяні Леонідівні – кандидату психологічних наук, завідувачу відділу практичної психології і соціальної роботи Комунального вищого навчального закладу Київської обласної ради «Академія неперервної освіти», яка сприяла проведенню дослідження в закладах дошкільної освіти Київської області.
Науковий керівник теми,
доктор педагогічних наук,
професор, завідувач кафедриметодик та технологій дошкільної освіти
НПУ імені М. П. Драгоманова
І. О. ЛУЦЕНКО