- Деталі
- Автор: Модератор
- Категорія: Історія кафедри
- Перегляди: 696
Світове визнання значення дитинства у життєвій траєкторії розвитку особистості та залежності прогресу країни від якості розвитку молодого покоління спонукало вітчизняних урядовців проголосити пріоритетність реформування сфери дошкільної освіти та активізувати пошук адекватних інноваційному поступу держави форм і методів організації процесу навчання, виховання і розвитку дітей у дошкільний період дитинства. Зазначене окреслює якісно інші вимоги до науково-методичної та функціональної підготовки педагогічних і управлінських кадрів для системи дошкільної освіти, здатних професійно і творчо впроваджувати інновації, вміло поєднуючи їх із власними прогресивними ідеями. Вирішальну роль у підготовці таких фахівців відіграють профільні педагогічні заклади вищої освіти, покликані через ефективну корекцію своєї діяльності забезпечити конкурентоздатність випускників і їх відповідність запитам держави, сім’ї та дитини. На виконання саме таких завдань і спрямована діяльність кафедри методик та технологій дошкільної освіти факультету педагогіки і психології.Світове визнання значення дитинства у життєвій траєкторії розвитку особистості та залежності прогресу країни від якості розвитку молодого покоління спонукало вітчизняних урядовців проголосити пріоритетність реформування сфери дошкільної освіти та активізувати пошук адекватних інноваційному поступу держави форм і методів організації процесу навчання, виховання і розвитку дітей у дошкільний період дитинства. Зазначене окреслює якісно інші вимоги до науково-методичної та функціональної підготовки педагогічних і управлінських кадрів для системи дошкільної освіти, здатних професійно і творчо впроваджувати інновації, вміло поєднуючи їх із власними прогресивними ідеями. Вирішальну роль у підготовці таких фахівців відіграють профільні педагогічні заклади вищої освіти, покликані через ефективну корекцію своєї діяльності забезпечити конкурентоздатність випускників і їх відповідність запитам держави, сім’ї та дитини. На виконання саме таких завдань і спрямована діяльність кафедри методик та технологій дошкільної освіти факультету педагогіки і психології.
Витоки кафедри сягають початку ХХ століття, коли функціонував Київський Фребелівський педагогічний інститут – вищий жіночий педагогічний заклад у Києві для підготовки виховательок дітей дошкільного віку, що діяв з 1907 р. по 1920 р. Викладачами інституту були ентузіасти педагогічної справи – І. О. Сікорський, С. Ф. Русова, В. О. Фролов, В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець. У 1920 р. він увійшов до структури Київського інституту народної освіти, в складі якого був створений факультет дошкільного виховання, і зокрема кафедра початкової і дошкільної освіти, яку очолював доцент Г. З. Івашина. В 30-ті роки ХХ ст. цей факультет було переведено до Харківського педагогічного інституту, а в 1954 році поновлено у складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, який сьогодні функціонує як Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова.
З часу заснування кафедри її очолювали відомі вчені й талановиті педагоги: доценти, кандидати педагогічних наук М. О. Лещенко (1960 р.-1965 р.), О. К. Грибанова (1965 р.-1975 р.); професори, доктори педагогічних наук З. Н. Борисова (1975 р.-1991р.), Л. В. Артемова (1991 р.-2003 р.); доцент, кандидат педагогічних наук М. А. Машовець (2003 р. – 2008 р.).
Перший склад кафедри дошкільної педагогіки був представлений трьома викладачами: О. П. Ткаченко, М. Ф. Дубовик, Т. І. Дмитренко, а з 1961 р. на кафедрі продовжили свій трудовий шлях доценти З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Є. Ф. Лукіна. Почали працювати викладачами кафедри дошкільної педагогіки перші її випускники: Н. І. Зеленко, С. Ф. Бєлова, Л. Я. Скиданова, Л. В. Герасимова, Л. Ф. Шиян, Н. І. Мітічева та інші.
З 1965 р. по 1975 р. кафедру очолювала доцент О. К. Грибанова. В цей час після закінчення аспірантури в НДІ педагогіки та психології України розпочали роботу на кафедрі О. П. Янківська, В. І. Коник, Н. П. Орланова, Н. Ф. Яришева.
За керівництва З. Н. Борисової (1975 – 1991 рр.) в складі кафедри з 80-х років стали працювати Г. В. Сухорукова, Н. М. Кот, М. А. Машовець, Г. В. Бєлєнька, І. О. Луценко, О. Л. Богініч, а згодом викладачами кафедри були зараховані кандидати педагогічних наук, доценти К. В. Назаренко, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна, Л. В. Артемова.
З 1991 р. по 2003 р. кафедрою керувала професор Л. В. Артемова, а з 2003 р. по 2008 р. – доцент М. А. Машовець. В цей період на кафедру були запрошені працювати найкращі випускники. Сьогодні це доценти І. О. Мордоус, Н. В. Левінець, старші викладачі Н. О. Волощенко, О. С. Коржук, К. М. Поліщук, асистенти М. Я. Колесніченко, А. О. Дмитрук.
Кафедра дошкільної педагогіки завжди мала вагомі здобутки в науковій та освітній роботі. В 1975 р. кафедра експонувала результати своєї роботи на Всесоюзній виставці досягнень народного господарства у Москві, за що була нагороджена Бронзовою медаллю, а студентська робота Г. В. Сухорукової – золотою медаллю. На тематичних виставках, які проходили в Москві, наукові роботи З. Н. Борисової були відзначені бронзовою та срібною медалями.
Знаковою подією в історії розвитку кафедри дошкільної педагогіки (1985 р.) був Всесоюзний семінар із підвищення кваліфікації завідувачів кафедр дошкільної педагогіки та дитячої психології педагогічних інститутів та університетів країни. В роботі на семінарі брали участь викладачі кафедри та інших підрозділів інституту, а також провідні спеціалісти України у цій галузі – А. М. Богуш, С. А. Козлова, Л. В. Артемова.
Неодноразово кафедра дошкільної педагогіки проводила курси підвищення кваліфікації викладачів із Болгарії та стажування спеціалістів із Канади, Фінляндії, Польщі, Казахстану, Республіки Куба.
Протягом двадцяти років кафедра дошкільної педагогіки під керівництвом З. Н. Борисової була опорною кафедрою серед закладів вищої освіти України, які готували фахівців для галузі дошкільної освіти. На основі її досвіду було складено та впроваджено у практику роботи ЗВО навчальні програми, методичні розробки, навчальні посібники тощо.
Кафедра збагатила своїми випускниками не лише галузь дошкільної освіти – відомими спеціалістами у ній стали С. О. Ладивір, Т. Ф. Кунько, Л. Ю. Якименко та ін., а й подарувала вітчизняній науці плеяду провідних психологів, серед яких Л. І. Уманець, К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Л. М. Ширяєва та ін.
За вагомі успіхи у освітній і науковій роботі зі студентами були відзначені нагородами викладачі кафедри: Г. В. Сухорукова, І. О. Луценко та Н. М. Кот – відмінники освіти України. Медаллю «За наукові досягнення» нагороджені І. О. Луценко, Г. В. Сухорукова, І. О. Мордоус, а Н. М. Кот – нагрудним знаком «Софія Русова».
У 2016 р. кафедра була реорганізована в кафедру методик та технологій дошкільної освіти у складі факультету педагогіки і психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Очолила кафедру професор, доктор педагогічних наук І. О. Луценко.
Сьогодні кафедра методик та дошкільної освіти забезпечує професійну підготовку фахівців за освітніми ступенями:
- бакалавра за спеціальністю «Дошкільна освіта» (освітні програми «Дошкільна та початкова освіта», «Дошкільна та інклюзивна освіта», «Дошкільна освіта та психологія», «Дошкільна освіта та іноземна мова»);
- магістра за спеціальністю «Дошкільна освіта» (освітні програми «Дошкільна та початкова освіта», «Дошкільна та інклюзивна освіта», «Дошкільна освіта та психологія», «Дошкільна освіта та іноземна мова»).
Професорсько-викладацький склад кафедри методик та технологій дошкільної освіти сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. На кафедрі працюють: завідувач кафедри, професор, доктор педагогічних наук І. О. Луценко; доценти, кандидати педагогічних наук І. О. Мордоус, Н. В. Левінець, А. М. Корень,; доцент, кандидат філологічних наук С. І. Поворознюк; старші викладачі Н. О. Волощенко, О. С. Коржук К. М. Поліщук; асистенти М. Я. Колесніченко, А. О. Дмитрук.
Викладачами кафедри методик та технологій дошкільної освіти викладається близько 30 навчальних дисциплін, для яких створений і постійно оновлюється та удосконалюється необхідний комплекс сучасного навчально-методичного забезпечення.